.

J A R O S L A V   Š I M Í Č E K

Tvorba


Skladatatel zastupovaný OSA -  260 zaregistrovaných skladeb


                             My Secret Movies      

                                                                                                                          2023


Autumn Light

Juggler

Midnight Garden

Cumulonimbus

Dark Dance

Sunday Afternoon in Harlem

Dream

Trip with Miles

Just a Little Moment

Glass Eye

Without Words

Snowflake


My secret movies - are recordings that I made over the course of about ten years in my home recording studio.
Apart from the guests - singer Dája, my wife and drummer Petr Mikeš, this time I recorded all the other parts myself.
I recorded double bass, bass guitar, guitar, piano and other keyboard instruments, and at the same time I used sound samples that allowed me to "expand" the instrumentation.
Whenever I finished a piece, I made a video based on it using my own images:

https://www.youtube.com/watch?v=u9C2hPz8mAk&list=PLq7DTgPWXX-fNcVSFHG8_b_9MQY3Cdtab

These videos evoked movie moods or stories in me, hence the name "My Secret Movies".

credits:

Jaroslav Šimíček - double bass, bass guitar, guitar, piano and other keyboard instruments, edit, mix, painting (cover)

Jaroslav Šimíček - double bass, bass guitar, guitar, piano and other keyboard instruments, edit, mix, painting (cover) 

Dája Šimíčková - vocal 11
Petr Mikeš - drums 2, 5, 10

released March 8, 2023 


RECENZE  JAZZPORT  27. 4. 2023

https://jazzport.cz/2023/04/27/odhalene-hudebni-tajnosti-jaroslava-simicka/

V letošním předjaří vydal JAROSLAV ŠIMÍČEK vlastním nákladem zcela sólové autorské album "My Secret Movies". Pracoval na něm průběžně deset let,materiál nahrával ve svém domácím studiu v průběhu let 2012-2023. Pouze ve čtyřech skladbách se objeví dva hosté…

Kontrabasistu a skladatele Jaroslava Šimíčka nemusím jazzporťákům představovat, psal jsem tu o něm třeba v souvislosti s jeho kvartetem resp. kvintetem či jako tvůrci vážné hudby; ještě se pak ozval z covidového vězení, aby ujistil veřejnost, že se tvorby nevzdal. A konečně letos 8. března jsme se dočkali pozoruhodného alba…

Album s příznačným titulem "My Secret Movies" tvoří dvanáct skladeb, jež představují pestrou paletu hudebních obrazů, respektive jakýchsi krátkých zhudebněných filmů, jak stojí v titulu. Jaroslav Šimíček, autor všech skladeb, tu nahrál všechny nástroje sám – ať už kontrabas, basovou kytaru, kytaru akustickou i elektrickou, piano a další klávesové nástroje. Provedl také závěrečný mix nahrávky a je i autorem abstraktní malby na obalu. V jedné skladbě se ozve vokál Dáji Šimíčkové a ve třech pak bicí Petra Mikeše.

Výrazová pestrost alba má jednoho společného jmenovatele, jenž jej sceluje, takže nepůsobí jako onen příslovečný dort pejska a kočičky – je to lahodná,měkká zvuková barevnost, přitom čerstvě svěží a umně zahuštěná. A to se tu střetávají dva světy. A to přesně napůl. Jeden tvoří zvukomalebná náladovost, leckdy bezmála z rodu easy-listening,druhý pak až orchestrálně jazzová hutnost. Do první množiny patří hned první dva tracky – úvodní "Autumn Light", ve které se vyloupne nádherné kontrabasové sólo, a následující "Juggler"; pamatujete na stejnojmennou skladbu Weather Report z majstrštyku "Heavy Weather" (1977)? Tak Šimíček svého žongléra tolik nerozpohyboval. Skladba "Dream" je zahalena do ambientních oblaků, protkaných perlivými a pizzicatovými tóny, jež občas vystraší hromové zaburácení tympánů, "Just a Little Moment" je sycena témbry a minimalistickým perlením. A konečně "Without Words" se směsí newgrassu, jazzu a easy-listening, umocněnou ženským vokálem, a závěrečná, impressionistická "Snowflake" dotvářejí tento mile barevný svět tvůrce. Opačný pól, naplněný expresemi a jazzovou šťavnatostí, zahajuje třetí track "Midnight Garden", oproti zvyklostem svižné, klokotavé fusion, žádný romantický ponor; to se mi moc líbí, protože kdo nějaký čas žil v sepětí s přírodou, tak ví, že půlnoční zahrada žije víc než ve dne. "Cumulonimbus" (což je mohutný a hustý oblak v podobě hor nebo obrovských věží) je hutný žestěmi, orchestrálně zvukomalebný, s bohatou strukturou. "Dark Dance" evokuje symfonickou hudbu Aarona Coplanda na straně jedné, na druhé odkazuje k šamanské polyrytmické hudbě. Pak následují jasné jazzové odkazy. "Sunday Afternoon In Harlem" s říznými orchestrálními sazbami a bluesovým tahem, se sóly el.kytary a varhan; evokuje to Gila Evanse sedmdesátých let. "Trip With Miles" jasně naznačuje, oč půjde; jazz-rocková fúze s výraznou basovou linkou, trochu funkově bublavá, elektronikou sycená by odpovídala, ale part trubky je umírněný, zní pouze jednoduchý melodický motiv. V takto vzniklém napětí si můžeme položit otázku, o jaký trip vlastně jde; jenže díky oné překvapující opatrnosti nezazní jediný kiks, což se ale Milesovi nestávalo… A je tu "Glass Eye", tříminutová, zahuštěná fusion jízda ozdobená syntezátorovým chorusem.

Těším se na další odhalené tajnosti!


                                    Trip with Miles 

( album My secret Movies )  2022


                          DVA BIG BANDOVÉ KUSY

Říjen 2022:

Moc díky The Loop Jazz Orchestra za provedení mých dvou kousků: Mojito 32:40 a Straight Up 37:28

https://www.ceskatelevize.cz/porady/10705026142-cnso-studio-live/221542150080003/ 


                                           CD

                          PÍSNIČKY NA CELÝ ROK 

4 kousky původně pro dětský sbor a klavír :                                                                        2021

projekt pro děti, o dětech a s dětmi vzniká pod záštitou Českého rozhlasu, v partnerství OSA a s mediální podporou TV Noe i celostátního festivalu ZUŠ Open, jehož patronka Magdalena Kožená dodává : "Podpora hudební tvořivosti dětí je pro jejich rozvoj mimořádně důležitá, proto tomuto kreativnímu projektu upřímně fandím".    



                                           Big band 

Straight Up    2021


                                                CD

Jaroslav Šimíček - Putování zemí Ra 

 Galén 2019


Recenze CD Jazzport 13. 12. 2019

Jaroslav Šimíček patří k elitě tuzemských jazzových kontrabasistů; však jsem o něm tady již nadšeně psal. Je ale také výtečným skladatelem, dokonce mimo hájemství jazzu, což dokazuje cele autorským albem "Putování zemí Ra". To vyšlo 6.prosince díky vydavatelství Galén a obsahuje "Cyklus dětských písní pro flétnu a klavír" a dechový kvintet "Putování zemí Ra".

Na albu se Šimíček nepodílí jako instrumentalista; a z jeho spoluhráčů z jazzového kvarteta, respektive kvinteta, zde hraje pouze David Fárek, ovšem nikoli na saxofon, ale na flétnu. Provedení svých skladeb přenechal tak jiným hudebníkům. Na pásmu dětských písní najdeme vedle Fárka klavíristu Jakuba Dvořáčka, jenž se s přirozenou lehkostí pohybuje mezi jazzem a klasickou hudbou (Noční optika, Czech Philharmonic Jazz Band, spolupracuje s Kühnovým smíšeným sborem; studoval u Karla Růžičky a Ivany Loudové). Pětivětou svitu "Putování zemí Ra" interpretuje Belfiato Quintet, přední český komorní soubor, hrající od roku 2005, jehož členové jsou jinak hráči našich předních těles (Česká filharmonie, Orchestr Národního divadla, PKF-Prague Philharmonia).

"Cyklus dětských písní pro pro flétnu a klavír" byl inspirován slavnými "Children Songs" Chicka Corey, jež Šimíčkovi učarovaly; a tak v polovině osmdesátých let zkomponoval "Píseň nejen pro C.C." Později se k tomuto tématu opakovaně vracel. A tak vznikla kolekce třinácti drobných skladeb, jež propojují sice výrazné, dětsky naivní popěvky, ale mistrně vytěžené do prokomponovaných útvarů s proměnlivou dynamikou ("Zlaté posvícení", "Na houpačce", "Na slepou bábu", "Píseň nejen pro C.C."), mnohdy s nádechem tajemna či posvátna ("Přivolávač deště", "Minuty", "Sněží", Podzim"). Bohatá narativnost zdobí "Rej skřítků", kde se nejen skotačí a tančí, ale také klábosí a prozpěvuje, "Na moři", kdy se mi vybavil námořník Sindibád ve vzácných chvílích spočinutí, "Na starém hradě" s ozvěnou středověké taneční hudby, "Kočka a myš", řízně svižný, věčný souboj, přirozený, ať se nám to líbí či ne. Skvostnou minimalistickou perličkou jsou "Vteřiny"; ty jsou pomyslnou třešničkou na dortu, který se pojídá s takovou lehkostí!

"Putování zemí Ra" mi evokovalo v prvé řadě moje vlastní dětství, kdy jsem hltal obě expedice Ra legendárního Thora Heyerdahla, nazvané podle staroegyptského boha slunce.

"Pět částí tohoto cyklu opět vychází z principu hry, která stejně jako improvizace umocňuje hudební kreativitu a spontánnost, radost z rytmu a podmanivé melodie," uvádí Šimíček.

A já smekám. Podařilo se mu to do poslední noty, byť autorovou inspirací bylo fantasy, které já nikdy moc neholdoval. (I když, teď jsem znejistěl - výše jsem se zmínil o Sindibádovi; nepatří to náhodou také do žánru fantasy?) Flétna, hoboj, klarinet, lesní roh a fagot se umně proplétají, občas jeden z nich osamí, nebo dva vedou dialog. Nádherné, navrstvené lyrické plástve barev ("Part II.- Vůně javorového koláče") se přelévají do střídavě rychlejších až hravě rozdováděných stříkanců ("Part III.- Defilé gekonů"), nechybí proměnlivé minimalistické propletence střídavé intenzity ("Part I.- Půlnoční plavba") či postupně gradovaný tok na repetitivním základě ("Part IV.- Hlavolam"). Putování končí samozřejmě u samotného Ra ("Part V.- Ra"). A je to božská hudba! Lyrické barvy kontra robustní témbry, kontrast mezi konejšivě hlubokými a znepokojujícími vysokými tóny, jež se různě slučují, bouřlivě mísí, překrývají, křešou o sebe. Dramatičnost umocňují dokonce prvky atonální hudby... Stoprocentně souhlasím s autorovými slovy:

"Deska není samozřejmě určena pouze dětem, ale všem posluchačům, kteří si chtějí vychutnat radost z propojení vážné hudby, dětského popěvku a jazzu."

A dodávám: Mohl by to být vhodný vánoční dárek pro všechny generace. A navíc esteticky kvalitní, nepodbízivý, trvalý. Takové muziky není nikdy dost!


UNI kulturní magazín 2/2020


Tři ukázky z cyklu My Secret Movies  2019 :


                                           Premiéra

              mé skladby Palladium proběhla v sále městské knihovny v Praze v dubnu 2019


                                            Premiéra

našeho společného cyklu Písničky na celý rok ( text Dája Šimíčková ) provedeného Dětským sborem českého rozhlasu v sále Martinů (HAMU) byla 24. 10. 2018

                                       Ukázka partitury závěru 3. části   Milý podzime :


 CD

Jaroslav Šimíček Quartet / Quintet (2017)

RECENZE

29.6. Jan Hocek Jazzport.cz:

JAROSLAV ŠIMÍČEK QUARTET natočil debutové album před osmi lety ("The Way Home") a od té doby se jeho sestava radikálně proměnila. A aby byla proměna dokonalá, kvarteto nyní vydalo další desku, jež se zove "Quintet". Jediné, co zůstalo neměnné, je lídr a vydavatel - Šimíček a Arta Records...

Kontrabasista a výhradní autor repertáru Jaroslav Šimíček, známý z mnoha projektů (Jan Štolba Quartet, Shadde Yadda, Prime Time Voice atd.) se obklopil opět výtečnými instrumentalisty. Saxofonista David Fárek prošel třeba kapelami Nedaba a Hot Line, pianista Vít Pospíšil je spojen s Lubošem Andrštem a Jazz Efterrätt, bubeník Dušan Černák, původem Slovák, je pak představitelem progresivních proudů v tuzemském jazzu. A tím členem navíc, díky němuž mohlo kvarteto natočit album "Quintet", je původem welšský tenorsaxofonista Osian Roberts, jenž se etabloval na naší scéně a hraje třeba s Najponkem, Janem Kořínkem či Ondřejem Štveráčkem.

Šimíčkova formace vychází naprosto jasně z hard-bopu. Její sytý zvuk umocňuje saxofonový dvojhlas, nejčastěji tenorový. Sólové chorusy obou saxofonistů jsou plnokrevně frázované, v baladách klenutě melodické až zpěvné, a znamenitě se doplňují. Vedle hutné rytmiky, jíž nejsou cizí ani nadupané groovy, je pak výrazově nejbohatším hlasem piano...

Na ploše 54 minut je rozprostřeno devět lídrových kompozic. Album velkolepě otevírá trojdílná "New Suite" (Part I.-III.). V úvodní části zní razantní basový riff, opředený polyrytmy a sazbami dechů; zdobí ji úchvatné klavírní sólo, v němž se střetává reichovský minimalismus s McCoy Tynerem. Po baladické, ovšem patřičně vygradované druhé části, si může posluchač vychutnat nejprve frázovaný saxofonový souzvuk a po excelentním kontrabasovém sóle též pravou tenorovou bitvu. Z balad se mi nejvíce líbí "Peace", protože ono nabluesovělé piano je prostě lahodné! Nádherná je též "White And Black"; začíná sice až gospelově, a to díky lyrického dialogu sopránky s pianem, ale poté přijde na řadu emotivnější spirituál s vůdčím hlasem tenora. Balady na tomto albu nejenže jsou pohlazením svou lyričností, ale fungují jako nadechnutí před energií nabitými svižnůstkami. V šestiminutové kompozici "Agara" obohacují hard-bop jak řemen excelentní groovy a sóla kontrabasu, tenoru a bicích. "For Matěj" je při svižných sazbách rozvernou skladbou s nápaditým dialogem saxů, po němž ale přijde nečekaný zlom s bluesovým pianem, posléze vystřídaný sekanými frázemi, ústícími do řízného dueta tenora a bicích. A ve skladbě "Lavradeiro", ochucené latino-americkým kořením, vystřihne Šimíček vskutku excelentní kontrabasové sólo. Album pak vyústí do krátkého klavírního preludia "Imprints - epilog"...

Skvělý počin!


                                                 CD

 Prime Time Voice - Lazy Afternoon (2016)


                                                CD

 Ať rosa z nebes sestoupí (cyklus vánočních písní) (2012)

Texty - Petr Motýl     Hraje - Wrgha Powu orchestra 

  • Intro
  • Na svatého Martina    
  • V noci u kapličky
  • Copak je to za rohy?
  • Ať rosa z nebes sestoupí
  • Na Betlémské vsi
  • Narodil se
  • Slavná muzika  
  • Vrzla vrátka 
  • V slámě na seně
  • Zvony vyzvání
  • Všechněch tvorů plesání
  • Tři králové 
  • recenze 2

11. prosince je zde dokonce světová premiéra cyklu vánočních písní "Ať rosa z nebes sestoupí", jež hraje seskupení s ozlomjazykovým názvem "wrgha Powu orchestra" Tomáše Sýkory. Cyklus tvoří sled skladeb skladatele Jaroslava Šimíčka a textaře Petra Motýla pojatých jako jednotlivé koledy. Bylo by možno jej s jistou dávkou úprav seskupit do podoby celého muzikálu s pracovním názvem "Hudební Vánoce 2013".

Malý komorní orchestr s některými netypickými nástroji, jako například kytarou, bicími, akordeonem, anebo trubkou s dusítkem zahrál úvod a poté nám zpívaly dvě fešné dámy vládnoucí sopránem a altem Dana Šimíčková a Marta Marinová. Chvíli zněl kostelní chorál, chvíli kramářská píseň, hned zas muzikál a večerní pohoda v jazzovém klubu. K jedné koledě přibraly holčičku asi šestiletou a refrén přitom ukazovaly po vzoru kramářských písní napsaný na papíru, abychom jej mohli také zpívat.

Já, jenž si utahuje ze všeho, jsem si seřadil jednotlivé koledy v pořadí, které mi dle názvů dávalo jiný smysl, než dává řadovému občanu, a to zcela nevánoční. Čtěte rychle: Na betlémské vsi, Na sv. Martina, V noci u kapličky, Vrzla vrátka, Tři králové, V slámě na seně, Copak je to za rohy, Narodil se, Ať rosa z nebes sestoupí, Slavná muzika, Všechněch tvorů plesání, Zvony vyzvání.

Bylo to celé moc radostné a příjemně odlišné od dokola omílaných tradičních koled. Řadový občan si však zatím moc nezazpívá, neb musíme počkat několik staletí na zlidovění těchto písní. Doufám, že odteď se budou hrát ve všech nákupních centrech, výtazích a toaletách a vyučovat v rekvalifikačních kursech za dotace od Evropské unie na podporu konkurenceschopnosti.


skutecnosti.cz 14/01/2014 Richard Mandelík


                                                CD

 Jaroslav Šimíček Quartet - Cesta domů (Arta 2009)

  • Radek Zapadlo - tenorsax
  • Matej Benko - piano
  • Jaroslav Šimíček - double bass
  • Tomáš Hobzek - drums
  • První ples    (Jiří Šimíček) 
  • Jedna pro tátu
  • Valašské klobúky
  • Ježek v kleci 
  • Modrý život
  • Cesta domů
  • Sirius
  • Hucky
  • Delta ticha
  • ukázky poslechnout nebo CD zakoupit můžete zde:

https://www.arta.cz/index.php?p=shop_item&id=F10177&site=default


  • recenze: časopis Harmonie 9/9/2009

                                                CD

Mloci a čolci a jiné písně... (2008)

Dája Šimíčková -vocal   Jaroslav Navrátil -trumpet, tuba   Petr  Kroutil saxes, altoclarinet, flute       Tomáš Reindl - drums    J.Š. - vocals, keyboards, guitar, bass guitar, double bass


                                                 CD

 Jazz garage - (Studio Fontána s.r.o. 2007)

ukázky a seznam skladeb pod číslem 001 zde:

https://www.sprintlibrary.com/sprint/         


                                               CD

Orinich Mamirach (2006)

Dája Šimíčková - zpěv,   Jaroslav Navrátil - trumpet,   Radek Zapadlo sopranosax, tenorsax,           Petr Kroutil - altosax,   Jaroslav Kantor - guitar,    Csaba Csendes - drums     J.Š. - guitar, bass guitar, double bass, keyboards


                                                CD

 Hudba z paneláku (2003)


Kdykoli tě vidím -kazeta- (1990) 

na texty Karla Hlaváčka, Petra Motýla, Šimona Konečného

Dája Šimíčková - voc, recorder    Ivan Jeřábek - guitar    J.Š. voc, keyboards, bass guitar, drums programing

ukázka Svou violu jsem naladil co možno nejhlouběji na text Karla Hlaváčka:

https://soundcloud.com/jaroslav-im-ek/svou-violu-jsem-naladil-co-mo


Scénická hudba

  • Sprcha na modro (Divadlo Barák)
  • Záměna plynu (Divadlo Barák)
  • Kreutzerova sonáta (Úhrnná divadelní společnost)
  • Červené pantoflíčky (Divadlo dětí)
  • Princezno, jsi princezna? (Divadlo dětí)
  • Poztrácená muzika - hudební pohádka (Divadlo dětí)
  • Macbeth (London theatre company)
  • První republika (seriál ČT)

Hudba k TV seriálu První republika


Aranžmá

  • Jaroslav Šimíček Quartet
  • Jaroslav Šimíček Quintet
  • Prime Time Voice
  • Sestry Havelkovy
  • Golden Big Band Petra Soviče
  • Melody Makers Ondřeje Havelky
  • Divadlo na Fidlovačce
  • Český národní symfonický orchestr
  • Seriál Duch český
  • Seriál Bohéma
  • Seriál První republika

Tvorba pro děti

 Cyklus dětských písní pro flétnu a klavír (2005)

je natočen ve studio českého rozhlasu v Ostravě Michalem Žáčkem - flétna a Borisem Urbánkem - klavír 

Audio ukázka Píseň nejen pro C.C 

Výtvarník a animátor Ladislav Krajča vytvořil ke dvěma kusům z tohoto cyklu klipy: 


CD

   Prime Time Voice Live - (2014)


  Shadde Yadda - Tea for four (2006)


Sestry Havelkovy a orchestr - Hot And Sweet Christmas (2004)


  Petra Ernyei Quintet - Blue and Sentimental (2003)


Renu Gidoomal - Chitta Chora (Renumusic 2002)


Sestry Havelkovy a orchestr - Modravých dálek volání


  Binder Konrád Blues Band - Live (Gallup 1996)


Sestry Havelkovy a orchestr - Bláznivý den (Monitor-Emi 1996)


Sestry Havelkovy - Až tě tvá dívenka zklame (Venkow 1994)


UKÁZKY PARTITUR:

 Prime Time Voice Nevadí (ukázka)


Golden Big band Prague - Expres 147 (ukázka special chorus)


Ať rosa z nebes sestoupí - Introdukce (ukázka)


Český národní symfonický orchestr v rámci koncertu Jazz on screen 2019 

 Dingo M.Legrand ukázka str. 5